Tuesday 19 November 2013

Samsung SWOT Analysis



The topic we learned for this week was based on the organization and strategy. 
Three scientist, Mintzberg(1972), Chandler(1963), Johnson and Scholes (2011), they gives different definition about ‘strategy’. The situation depends which strategy we need to use, there’re three level of strategy, the corporate level of strategy use for the scope of the organization, the business level one use for the organization compete in their particular market and the operational level use for the delivery in terms of  resource within the organization. Also we had learned one more tools called SWOT analysis. In this blog I’m going to conduct a SWOT analysis based on Samsung. 



 


















Strength
1.Unlike Apple’s device it only attached to one operating system, Samsung focused on producing devices that can integrated to different types of Software and operating system.  In my opinion that’s the biggest advantage of Samsung’s devices, also currently the Android and other operating system’s market share are keep rising, but the IOS which fit in the Iphone are losing. 

2. Samsung set up their production facilities in low cost countries with can help them to save the production cost, producing goods with low production cost help them to earn higher margins but offer low price. 

3.Samsung had achieved large market share, this business is the top competitors of Apple. The not only produce high quality mobile phones but also TV, laptop and tablet. High market share can bring them the bargaining power. 


Weakness
1. There’s some negative news about Samsung infringing Apple’s and the other company’s patent, it will cause them to lose their reputation and negative brand image, they will have to pay a large amount of money to solve this damage and they might lost some of their profit because of this. 

2. Operating system and software production has a high profit margin, also it can ensure the customers loyalty of their brand. Compare with their competitors Samsung didn't have its own software and Operating system. 


3.The competitors of Samsung are the largest buyers in the world like Apple and Blackberry. As I mention above one of the potential factors that can cause them to lose their customers is they don’t have their own software and OS, it will be a bit hard for them to gain the customers loyalty. 


Opportunities 
1.The barriers of entry of India’s smartphone market is low compare with the other Asian countries, and now is growing. Also about the demographic side of view the population of India is high, Samsung can decided if they should enter India to boost their sales. 

2. Tablets market is lucrative in these few years, Samsung has a strong position in tablets market, they can produce some new product based on the current galaxy line and launch them, it’s profitable. 

3. The growing demand of smartphones and tablets required more high quality and reliable brand to provide these items, as Samsung is a large manufacturer, this kind of application processors that only Samsung can provide.  



Threats
1. Many patents of Samsung has been used by its competitors, the consequence of this situation is it will be hard for them to find out which company had benefits from their own technology without paying for it. 

2. Recently Apple had just launch its new product called ITV, as Samsung also have similar product it might bring some impact on the sales of Samsung’s TV.

3. Samsung’s main competitors including Apple, Blackberry and HTC, etc. Apple is a company with innovation and high product quality, also good brand image. To compete with this kind of company Samsung will have to keep up their pace. 


The SWOT analysis can only help us to evaluate the internal and external factors that can bring impact on the business, but if we need up to date information to do a forecast on the market position or environment we will also need to conduct a PESTLE analysis which contains like the political and economic factors.  


No comments:

Post a Comment